Tilbage efter stress

Hvordan kommer man tilbage efter stress og hvordan forebygger man

Den kortvarige, positive stress kræver ingen behandling. Det gør den langvarige og negative derimod.

Står vi først med fødderne dybt plantet i en langvarig stress situation er der flere ting, som vi selv kan gøre samtidig med at vi får professionel hjælp.

Det er vigtigt at vi accepterer situationen. Erkender at vi er stressede. Dernæst kan vi forsøge at se på situationen fra nye vinkler. Flytte fokus til andre punkter og lære at sige ”pyt”.

Det er vigtigt at overveje om vi kan ændre situationen? Hvordan kan vi ændre situationen? Kan vi skabe nye ressourcer så vi kan klare situationen? Kan vi tale os ud af det?

Kan løsningen være at forlade situationen? Flytte os fysisk? Nyt job? Ny afdeling? Ny mand/kone?

Det er også meget vigtigt at have fokus på afslapning, motion, god søvn, meditation og sund kost. Det er vigtig at kroppen bliver både fysisk og psykisk afslappet. Det kan hjælpes godt på vej via afslapning og meditation eller mindfullnes. Det vil give en bedre nattesøvn, som også hjælper med appetitreguleringen. Får vi ikke en sund, nærende og regelmæssig kost, har vi store udsving i blodsukkerniveauet og det mindsker både koncentration og hukommelse og øger stressniveauet – ligesom manglende nattesøvn gør.

Motion sænker stressniveauet og regulerer appetitten. En god gåtur i det fri er som regel med til at give ro i hovedet og kroppen afslappes.
Det er vigtigt at tænke positivt og gøre ting som giver os energi og gør os glade. F. eks. At dyrke en hobby, få et godt grin eller at synge. Det er også vigtig at planlægge sin tid, så man undgår unødvendig stress.